BILJARDESSET FRA FAUSKE

Publisert av Børge Os den 26.01.21.
I sju år reiste Kenneth Bendiksen rundt om i verden med det norske flagget på brystet og deltok i internasjonale turneringer og mesterskap. Idretten er biljard. Kanskje ikke så spesielt, tenker du. Men saken er den at Kenneth lider av muskelsvinn og er helt avhengig av rullestol. Han er eneste norske aktive biljardspiller med funksjonsnedsettelese på toppnivå.

Kenneth begynte å spille biljard på ungdomsklubben på Fauske i 14 års alderen. Han viste raskt å ha et talent for idretten. Etter det første året deltok han på Norges cup i Bodø som den yngste deltakeren. Allerede året etter som 16 åring var han blant topp 10 i Nord Norge.

I 2006 ble han første gang tatt ut på det norske landslaget og deltok i sitt første EM (Europamesterskap). Året etter var han med i VM (Verdensmesterskap) som gikk i Florida, USA. Her fikk han Sportsmanshipprisen.

I alt har det blitt deltakelse i 7 EM og 3 VM med flagget på brystet. Beste plasseringer er 9.plass i EM og 13.plass i VM. I alle disse mesterskapene har han vært yngste deltaker.

En skulle tro at en rullestolbruker har visse handicap i forhold til funksjonsfriske i et spill som biljard, og det er nok tilfelle. Men som Kenneth sier det, har han utviklet en egen spillestil som nok gjør han til en vanskelig motspiller. Her er nok en god forklaring til hans suksess.

Kenneth mistet siste EM grunnet lårbeinsbrudd. Han har imidlertid tanker om å komme seg til årets VM som skal holdes i Sør Afrika samt delta i en større turnering i England.

Som internasjonal toppspiller synger han nok på siste verset, sier han selv. Sykdommen svekker muskulaturen i armene også, så han makter ikke å trene så mye som før.

I de fleste av sine aktive år som spiller, har Kenneth også tatt på seg administrative oppgaver. Han har vært leder i Fauske biljardklubb i 6 år og sittet i styret  for biljardforbundet i Norge de siste 4 årene. I tillegg er han mye benyttet som instruktør ved Valnesfjord Helsesportssenter. Vi bør også nevne at han fikk kommunens kulturstipend i 2009.

Kenneth er godt fornøyd med det han har oppnådd innenfor idretten sin. Den fysiske helbreden begrenser nå timene ved biljardbordet. Familieliv og arbeid er nå hans første prioritering.» Men biljard vil alltid være en viktig del av livet mitt,» avslutter Kenneth.

Vi i Lions Fauske ønsker alt godt for Kenneth i livet videre.

Foto: Kenneth og samboer Jeanette. Kenneth Bendiksen Besøkte LC Fauske og fortalte om sitt liv som topp biljardspiller.